Donkere dagen, sneeuwstormen en het noorderlicht - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu Donkere dagen, sneeuwstormen en het noorderlicht - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu

Donkere dagen, sneeuwstormen en het noorderlicht

Door: Lilja

Blijf op de hoogte en volg Lilja

16 November 2006 | IJsland, Reykjavik

Beste Hollanders,

Timi líður hratt þegar þatt er gaman! Time flies when you´re having fun! ;)
Het was alweer een poosje geleden dat ik een berichtje had geplaatst, en ondertussen ben ik ingesneeuwd onder de verhalen. Tja, dat heb je in een land waar zoveel te werken en zoveel te beleven valt.
Mijn vluchten zijn geboekt, dus ik kom zeker met kerst naar huis toe. Net nu het hier kerstweer begint te worden... het is nu min vijf graden, zaterdag wordt het -18. Het is hier zelfs niet zo normaal dat er nu een tot twee meter sneeuw ligt en je tot je knieen wegzakt wanneer je vrolijk de deur uitrent. Er staat nu een sterke sneeuwstorm, die ze in 1996 voor het laatst in november gehad hebben. Maar ik vind het prachtig, de eerste echte winter-winter.
Met halloween was de grond bevroren maar was er nog geen sneeuw, en was het heel mooi helder weer. Duizenden sterren in de lucht en een halve wassende maan. Dus ging ik vrolijk opweg om sterren te gaan kijken. Toen ik buiten het dorp was zag ik vaag groen licht in de lucht...het noorderlicht. Het was heel mooi helder groen/geel licht dat danste tussen de sterren. Van 2 tot en met 12 november waren de donkere dagen, dagar myrkur worden ze genoemd. Daarin hebben ze allemaal leuke activiteiten. Ik ben sterren gaan kijken in Seydifjördur met Mano, een NL´se fysiotherapeut uit Nijmegen die in Gouda heeft gewerkt (jaja, in de Goudse schouwburg) en zijn vriendin, haar dochter en hun en zoontje. Het was erg gezellig en erg koud, maar een heel mooi gezicht al die sterren. Verder werd er op 9 november in het donker gevoetbald (Olaf, alle jongens en bijna alle meiden zijn hier gek op voetbal), wat erg grappig was. De tiende was er een dansfeest in Egilsstaðir. Jeetje, wat een uitbundige dansers en dronkelappen zijn IJslandse jongeren zeg! Dus lalala ik heb lekker meegedaan. :D Natuurlijk.
Heb van 5 tot en met 12 november twaalf uur per dag gewerkt, in de haring. Was minder zwaar dan eerst, je raakt eraan gewend. Maar leuk is anders. Ach, ik wordt gewoon haringdeskundige hierzo. Hihi!
Nu heb ik voor drie dagen geen werk omdat het weer zo slecht is. De boten vangen zo geen haring...wat betekent: allerlei leuke mensen opzoeken, een skibroek kopen, schilderen, en een eiland breien. Haha. Ik ben een jurkje aan het breien dat de naam ´Eyja´ heeft, wat eiland betekent in het IJslands. Een heel karwei, maar tis wel leuk! Het groeit heel langzaam, dus zo´n groot eiland zal het niet worden. Verder plingel ik een beetje op de piano af en toe en verzamel ik IJslandse muziek.

Nou schatten, ik ga ervandoor om verder te breien aan mijn eilandje. Nu de site vernieuwd is staan de schapenslachtfoto´s en ander gespuis er trouwens wel op hoor! Kijk maar onder ´Winter in Neskaupstadur´.

Liefs, kveðja (groetje),

Lilja.

Dear people who aren´t from Holland, :P

Timi líður hratt þegar þatt er gaman! Time flies when you´re having fun! ;)
It has already been a while ago since I wrote a message. In the mean time it´s very snowy weater in Iceland...it´s -5 degrees now, and it will be -18 in the week-end. It´s even very seldom in Iceland that there´s such a lot of snow in november. It´s from one to too meters at some places. There´s a snowstorm going on outside now. It´s annoying to drive a car in this weather, but I like this first winter-winter of my life. With Halloween, when there wasn´t any snow, I went to walk outside in the night to look at the stars. There were thousands of stars in the sky, and a beautiful moon. And then I saw a green/yellow clear light in the sky...the northern light. It was fantastic to see this green light dancing between the stars.
From 2 till 12 november were the dagar myrkur in Icelandic, the dark days. They had a lot of nice activities. I went to Seydisfjördur together with Mano( who comes from a town near my town in Holland), his girlfriend, her daughter and their son. It was nice, cold and a beautiful sky.
At the 9th of november, there was an activity in Neskaupstadur...playing football in the dark. A lot of teenagers in Iceland are really found of football, both boys and girls. At the 10th I went to a dancing party in Egilsstadur, which was very funny. Icelandic teenagers are dancing a lot and also drinking a lot. So I just joined the club and enjoyed the experience :P :)I have been working in the haring from the 5th till the 12th of november, which was 12 hours a day. But it´s getting better, I get used to it. I don´t have work now for three days cause the fishing boats can´t catch anything in this weather....which means: visiting nice people, playing piano and nitting an ireland. The name of the dress I am nitting is Ireland (Eyja in Icelandic) It´s a lot of work but it´s nice!

The sheep-slaughtering pictures are on the new website now. It didn´t worked well before but now it´s oke...just go to www.renewestenberg.nl/lilja.

Love, kveðja (greetings)

Lilja.

  • 16 November 2006 - 17:00

    Irma:

    Ha ouwe breister, klinkt wel erg spannend en koud daar! Ik persoonlijk houd toch meer van 25 graden boven nul, sterkte en veel plezier nog tussen de vissen. kus Irma en Nico

  • 19 November 2006 - 11:23

    Jonneke:

    Hee lief! wat een leuke dingen maak je daar mee! Echt koeeel. Wel erg koud! brrrr...
    kus Jonn

  • 02 December 2006 - 16:48

    Christian:

    Hæ Lilja,

    hvað segirðu gott? Ik las je berichtje op m'n weblog.

    Ik ben inmiddels inderdaad een weekje terug in Nederland en kan maar moeilijk weer wennen aan de drukte en opgefoktheid van de Nederlanders :)

    Dat ik terugga is zeker, wanneer dat zal zijn weet ik nog even niet.

    Bless!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Mijn eerste reis

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt...

En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D)

Heel veel liefs en een berenknuffel van mij...

Lilja.

Hello everyone! (This is the English version :P)

How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes...

And maybe I will see you later!

Lots of love and a bearhug from me...

Lilja.

Recente Reisverslagen:

22 September 2007

Where the *&$*?@*&!@$(^%?????

23 Augustus 2007

Het nieuwe avontuur: studeren!!!

23 Augustus 2007

Home again...

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond
Lilja

Hallo allemaal! Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt... En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D) Heel veel liefs en een berenknuffel van mij... Lilja. Hello everyone! (This is the English version :P) How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes... And maybe I will see you later! Lots of love and a bearhug from me... Lilja.

Actief sinds 21 Aug. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 26979

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2006 - 28 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: