Grýla, leppalúði og jólasveinarnir - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu Grýla, leppalúði og jólasveinarnir - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu

Grýla, leppalúði og jólasveinarnir

Door: Lilja

Blijf op de hoogte en volg Lilja

04 December 2006 | IJsland, Reykjavik

Hallo lieve allemaal!

Spannend...morgen pakjesavond. Voor sommigen misschien al voorbij, voor andere geluksvogels nog niet. Hiep, hoi, de Sint is weer in het land. In Nederland. Hier niet...hier zijn de kerstvoorbereidingen in volle gang. Wat van Neskaupstadur een erg gezellig dorpje maakt, met veel lichtjes en kerstbomen en een vrolijke Lilja die kerstkoekjes bakt. De recepten komen mee naar huis hoor!

Het verhaal van de IJslandse kerstmannen, de jólasveinarnir en hun moeder Grýla en vader Leppalúði...

Denk maar niet dat je van een van de IJslandse kerstmannen een pakje krijgt. Deze dertien of negen jólasveinarnir houden meer van stelen dan van geven! Deze mannetjes werden in de 17e eeuw geboren. Ze hebben namen als ´Raam pieper´, ´Kaars steler´, ´Deur slammer´, en dat is ook precies wat ze deden. En ze stolen eten...schapen en skyr, de IJslandse yoghurt waar hier de kinderen groot en sterk van worden. Hun ouders, Grýla en Leppalúði, waren niet veel beter. Al in de 13e eeuw waren deze monsterachtige figuren, Grýla afgebeeld als een reusachtige heks van Hans en Grietje, bezig met kindervelletjes af te stropen hoog in de bergen. Ze stolen en aten kinderen die het hele jaar stout waren geweest. Maar nooit is er ook maar een kind verdwenen. Toch zijn alle kinderen bang voor deze figuren, en gedragen zich heel keurig in december. En dat moeten ze lang volhouden. Op twaalf december komen de kerstmannen uit de bergen om een cadeautje in de schoenen te doen. Aangezien het er dertien zijn, krijgen de kids elke dag een cadeautje in hun schoen tot en met de 24e, waarna de kerstmannen op de 25e weer voor een jaar de bergen in gaan. De jólasveinarnir werden dus steeds milder, en in de laatste eeuw zijn ze meer zoals de Amerikaanse Santa Claus...met rode hoeden en belletjes en arreslee´s...ze stelen nu niet meer, maar geven. En of Grýla nog bestaat...ik weet het niet, maar ik zal voor de zekerheid maar braaf zijn totdat ik veilig weer op Nederlandse bodem sta.

Goed, ik kan mezelf verdedigen in ieder geval ;) Ben nml 18 november wezen jagen op rjúpa, sneeuwhoender. Was erg leuk om te doen, ik ging met Mano mee. Niets gezien en ook niets gevangen, maar door de sneeuw banjeren met min dertien graden was al erg leuk. En even een keertje geprobeerd om te schieten. Wat een harde knal geeft dat zeg! En terugslag van het geweer tegen je schouder, maar dat viel opzich wel mee. Nu is het jachtseizoen op Alken begonnen. Jagen is hier erg populair, sommige mensen vingen wel 20 tot 40 rjúpa´s in een weekend. Ze zitten hier als stadsduiven in Amsterdam, dus ik geloof niet dat het erg is. En inderdaad..het jachtseizoen is voorbij, en je vindt ze in je tuin. Mooi voor een kerstfoto! Heb toen nog sterren gekeken, en ben daarna naar Egilsbúd gegaan om lekker te dansen. Ben verder erg druk geweest met werken, elke nacht van 19:00 tot en met 07:00 uur. Haringseizoen dus nu. We hebben een enorme verlichte kerstharing aan het plafond hangen, en de kantine is vol met kaarsen en lichtjes. Dus gezellig is het wel. Polen ´hoofd,schouders knie en teen´ leren in een melige bui is ook grappig.

En ik ben zoek naar een kamer dus. Hier ergens in dit dorpje of stadje, wat ik steeds leuker begin te vinden. Kan namelijk niet langer in dit paleis blijven omdat ze daar niet op gerekend hadden.
Ik heb gelukkig een kamer gevonden, bij een gezellige aardige man, Skúli, die buiten het dorp woont met z´n vrouw, 15 minuten lopen van de fabriek vandaan. Zijn dochters studeren in Reykjavik, dus hij heeft de ruimte in het huis. Als ik niets anders vind, wordt dat mijn nieuwe adres.

Nog maar twee weken en nog zoveel te doen...heb zin om jullie allemaal weer te zien! :D

Nou elskannen,

Liefs van mij.

Dear everyone,

Well, everyone that reads this and doesn´t understand the Dutch blablabla from above. For them I am making this short (don´t have such a lot of time) version of the story from above. I am doing fine here in Neskaupstadur. In Holland the party of Sinterklaas, some kind of Santa Claus from Spain with his helpers, started. The sweet old man that gives presents to children on his own birthday. Here they are pimping the houses and christmas threes in the gardens for christmas. A lot of christmas lights and stuff, it´s beautiful! Here they believe there are 13 christmas mans, from the 13th century, that steal food instead of giving it. They only do it with bad children of course. Their parents, Grýla (mother) and Leppalúði (father), as were told, eat bad children. They live in the mountains. But nowadays, with the coming of the American Santa Claus, these christmas guys are good guys...they give presents from the 12th of december til the 24th of december. On the 25th they go back into the mountains again for one year.

I am doing fine...I was shooting rjúpa, a snowbird (sorry don´t have time to find the english name now). It was very funny to do, although we didn´t catched anything. Some people catch 20 til 40 of them in one week-end. It´s really popular here. Now that the hunting season ended, you can find them in your garden.

I am looking for a room in this town I am starting to like more and more. I can probably stay with Skúli, a nice guy that lives only 15 minutes away from the factory with his wife.

Well, elskannen,

Love from me.

  • 04 December 2006 - 19:12

    Bart:

    Nog maar twee weken! wow

  • 08 December 2006 - 11:53

    Koosje:

    Hey Lilja,

    haha zo te horen ook al in kerstsferen, nou hier in Reykjavik wil het ook wel lukken. Mijn telefoonnr is 8934201 bel me maar als je de 18de (toch??) in Reykjavik bent, dan kan ik je ophalen van het domestic airport. succes met de laatste loodjes,

    groetjes Koosje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Mijn eerste reis

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt...

En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D)

Heel veel liefs en een berenknuffel van mij...

Lilja.

Hello everyone! (This is the English version :P)

How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes...

And maybe I will see you later!

Lots of love and a bearhug from me...

Lilja.

Recente Reisverslagen:

22 September 2007

Where the *&$*?@*&!@$(^%?????

23 Augustus 2007

Het nieuwe avontuur: studeren!!!

23 Augustus 2007

Home again...

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond
Lilja

Hallo allemaal! Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt... En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D) Heel veel liefs en een berenknuffel van mij... Lilja. Hello everyone! (This is the English version :P) How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes... And maybe I will see you later! Lots of love and a bearhug from me... Lilja.

Actief sinds 21 Aug. 2006
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 26976

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2006 - 28 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: