Raven en de wind... - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu Raven en de wind... - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu

Raven en de wind...

Door: Lilja

Blijf op de hoogte en volg Lilja

19 Februari 2007 | IJsland, Reykjavik

Fluisterende stemmen,
Op de golven van de pasgeboren wind.
Die raast over de bergen
en door de veren der raven.
Zo talrijk als de kraaien in Nederland, zo zwart als de nacht.
Zij krassen hun raad naar elk kind.
Een zittende vogel vindt niks, een vliegende vogel zal vinden wat zij zoekt.

Werk, in mijn geval.

En nog veel meer... :) :) :) :) :) :)

Lieve allemaal,

Op maandagochtend ging ik dus naar de visfabriek, netjes op de afgesproken dag. Ik ging ervanuit dat ik weer kon beginnen met werken aangezien dat de afspraak was. Maar tja, IJslanders he? Het is hier allemaal misschien, en dus niet in dit geval. Ik mag van mijn werkgever dus niet langer in de visfabriek werken. Ze hebben me nu gewoon niet nodig, er is iemand anders voor mij in de plaats gekomen. Dus zoek ik ander werk.

Ik ben hier eens rond gaan vragen wat er te doen is in dit dorpje, en helaas is dat niet zo veel. Ik ben een schoonmaakbedrijf, restaurant, ziekenhuis en kleuterschool af gegaan, maar bij allemaal is het 'misschien'. Typisch een IJslandse houding.
Vandaag ben ik naar Eskifjordur gegaan met Mano, om daar in de leikskoli te vragen of ik daar kan werken. Ze hebben daar iemand nodig, in de kleuterschool. Lijkt me erg leuk om te doen! Kinderen van 1 tot en met 5 jaar. Ik heb vanochtend daar rond gekeken en wat in het IJslands gebrabbelt met die kinderen.
Echt, het is zo'n leuke taal! En het gaat me goed af gelukkig! :) Ik ging zondag naar Faskrudsfjordur, naar een soort internationale bijeenkomst, een feest van mensen uit 10 verschillende landen. Was erg gezellig, heb daar nog een nederlander ontmoet. Ik kreeg een complimentje van de burgemeester van Fjardabyggd, de gemeente hierzo. Jippieeee! Ze zij dat ik zo goed was in het IJslands. Vond ze leuk. Hihi, ik ook!

Verder doe ik allerlei leuke dingen hoor, ik verveel me echt totaal niet hier! Woensdag ging ik weer tekenen en schilderen in Porsmork, en donderdag had ik mijn eerste zangles van Miss. Elizabeth/Elzbieta uit Polen. Haha, ze droeg een kort roze rokje met -1 graden en liep op hakjes door de sneeuw. Wel dapper op zich, ik zou het nog geen 2 seconden volhouden! Het was een leuke les! Zaterdagochtend ging ik gezellig wandelen, want het was heel lekker weer. Verder ging ik naar een Engelse muziekdocent die misschien in Nederland wil gaan wonen en mijn hulp nodig had bij het zoeken naar een aantal dingen op het internet. Ekkert mal fyrir mig!
Geen probleem voor mij!

Daarna wandelde ik gezellig naar het hesturhus, het paardenhuis *daar zijn er meerderen van hoor*. Van Porgeir, een man van 74 jaar, die 5 paarden heeft. Toevallig was hij daar en ik vroeg naar paardrijlessen. Dus nam hij me mee naar Kirkjubol, een 'straatje' aan het einde van het dorp, waar paardrijles gegeven wordt, natuurlijk buiten en op 10 cm ijs op het bevroren gras. Gaman! :) Maar...goed nieuws! Ik kon meteen om 16:00 uur dezelfde dag met mijn eerste les beginnen. Hij leende mij een paard van hem en kwam daarmee helemaal 3 km naar de les toe rijden. Het was een hele mooie ervaring om op zo'n mooi beest te zitten. IJslandse paarden zijn heel mooi en luisteren goed. Ik weet er natuurlijk helemaal niks vanaf, en voor mij was het wel meteen een gevorderden les. We gingen eerst in stap en daarna meteen in draf. Ik zit met 4 vrouwen van rond de 30 in de les die nooit echt paardrijden hebben geleerd dus voor wie het nog net zo nieuw is als voor mij. Dat is wel erg leuk, en het zijn gezellige tantes!

Na de les moest ik op Brandur, zo heet deze hengst waarop ik rijd, weer 3 km terug naar zijn stal. Dus deed ik dat even, Porgeir op zijn eigen paard. Het ging erg goed, maar aan de spierpijn in mijn benen merk ik dat ik toch echt erg heb zitten knijpen! Bijna bij de stal aangekomen ging hij ook ineens in galop. Oeps! Dat was toch wel een beetje te snel voor mij nog. :S Maar wel leuk hoor!

Verder brei ik aan een mutsje nu, met mijn zelfgesponnen en geiimporteerde Nederlandse schapenwol :) Jeej! En ik lees veel over IJsland, en over Groenland. Ik ga daar naar toe in de zomer voor een maand.

Oh ja, dat moet ik niet vergeten...het is jawel, 'Bollurdaginn' vandaag! Wat betekent dat iedereen zoveel bollur mag eten als hij/zij zelf wilt. *Als een lieve moeder zoals Ragnhildur ze gebakken heeft dan*. Dat zijn een soort grote soesjes met chocolade eroverheen en jam met slagroom erin. Mmmmmm! Morgen is het de dag van het saltkjot en baunir eten, zout vlees en bonen. En daarna komt Oskudaginn, een dag waarop meisjes en jongens verkleed langs de deuren gaan om liedjes te zingen en daarmee snoep te vragen. Vroeger dan, nu wordt het minder gedaan. In die 'goede oude tijd' werden er ook linnen tasjes genaaid *10 cm omtrek*, waar dan een beetje osku in gedaan werd, as. Dat hingen meisjes op de rug van jongens. Een symbolische manier van zeggen dat je iemand niet zo graag mag zegmaar.

Deze dagen kondigen de komst aan van Goa, de oude naam van februari/maart. De januari maand heette vanaf het begin der IJslandse tijden 'Porra'. Porrablot is een feest in deze maand waarin mensen oude traditionele IJslandse dingen eten, zoals Schapenkop *svid*, schapen lever *livra pilsa*, schapenballen, skyr, hardfiskur, etc etc. Jammer genoeg heb ik dit feest net gemist, maar al die heerlijkheden had ik dus al eens gegeten. :)

De zon is er weer! De zon kwam boven de bergen en tussen de wolken uit na een bewolkte dag.

Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk...ik ben behoorlijk vrolijk, al heb ik nog geen werk.

La la la, geld!!! :D

Lilja.

PS: Hoe ist met jullie? Stuur maar 'ns een berichtje als je zin hebt!



Dear people who can't read this long and full of :)-story...here's your version:

I went to the fishing factory on monday morning, after I had arrived here in Neskaupstadur and slept for a while. I went to see my kind of boss there, who promised me that I could come again to work there from the 12th of february. So here I am, and there is no work. Not for me, they don't need me anymore. He said 'maybe', which is really Icelandic. They always say that here, so you never really know what you're up to. So I am looking for another job.

I went to ask around in this town, in a restaurant, the hospital, a cleaning company and as well the primary school. I went to Eskifjordur today to ask them if they've got some work for me to do there, with children who are 1 to 5 years old, before they are going to the primary school. That's really great! I was looking around there today and talking Icelandic with the children. They are really nice, and the Icelandic language goes quite wel!

On sunday I went to Faskrudsfjordur with Mano, to see some party of 10 country's. It was a party for the foreigners of the eastfjords. It was nice to be there. The head of the Fjardabyggd, which is the environment around Neskaupstadur and Egilsstadir, gave me a nice compliment. Sche said I am good in Icelandic. Yeey!

Today it's Bollurdaginn in Iceland. It means every mother in Iceland *almost*, is baking cakes with cream and jam on the inside and chocolate on the outside. They are very good! Mmmm! Tomorrow they will be eating salt meat *saltkjot* and baunir *beans*. The next they will be oskudaginn. In the old days children went to sing with every neighbour to get some candy. And they made a little pocket with ash in it *oska*. The girls used to put it on the backs of the boys, to say 'I don't really like you'.

Nice, these old traditions! These days mean the beginnning of Goa, and old way of saying februrary/march. The month of january was called 'Porra' in the old Icelandic times. There's a party called 'Porrablot', on which people are eating traditional Icelandic food, like scheephead, sheepliver, sheeptestikels and dried fish, skyr *joghurt*, shark etc etc.

I missed the party but I had already tried these lovely things! :)

The sun came back! I saw it above the mountain this week, beautiful! So I am happy, although I've got no work now!! :) :) :) :) :) :) Solin!!!

Lilja.

PS: Would you please send some message back sometimes? So I know you're still reading this?

  • 19 Februari 2007 - 22:33

    Karlijn:

    Heey lil!
    tof je verhaal, ik hoop dat het gaat lukken bij die kleuterschool!
    heel veel plezier, en ik hoop je na de zomer toch echt snel weer te ontmoeten.
    heel veel liefs,
    karlijn

  • 20 Februari 2007 - 11:53

    Pippi Langkous:

    Heej lieve Lilja,

    Vandaag ben ik (Tamara) op school verkleed als Pippi Langkous. We hebben een feestweek met als thema: Kill Your Hero's. Ik ben grote poppen aan het maken van karton (2d) en ben verkleed als mijn heldin.
    Tjonge, jij bent wel met veel dingen tegelijk bezig he? Ik herken het fenomeen. Ging je ook nog verder met pianoles?
    Zou wel leuk zijn als je op de kleuterschool zou kunnen werken, leuker dan de visfabriek in ider geval. (lijkt mij) en een stuk minder vermoeiend.
    Paardrijden in een manege lijkt me niks, maar paardrijden door de natuur is gelijk weer een heel ander verhaal. Dat lijkt me wel gaaf!
    Ik ga weer verder met mijn pop. Tot de volgende keer!

    Knuffel,
    Pippi

  • 20 Februari 2007 - 14:38

    Pete:

    Hey Lilja,

    Sounds like you are having a great time. I hope you get another job soon. More fun than I am having anyway - just had exams! :( I still read your stories! PLus it will keep your English good! Take Care. Pete x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Mijn eerste reis

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt...

En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D)

Heel veel liefs en een berenknuffel van mij...

Lilja.

Hello everyone! (This is the English version :P)

How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes...

And maybe I will see you later!

Lots of love and a bearhug from me...

Lilja.

Recente Reisverslagen:

22 September 2007

Where the *&$*?@*&!@$(^%?????

23 Augustus 2007

Het nieuwe avontuur: studeren!!!

23 Augustus 2007

Home again...

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond
Lilja

Hallo allemaal! Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt... En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D) Heel veel liefs en een berenknuffel van mij... Lilja. Hello everyone! (This is the English version :P) How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes... And maybe I will see you later! Lots of love and a bearhug from me... Lilja.

Actief sinds 21 Aug. 2006
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 26982

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2006 - 28 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: