:D V- dagur , Edda ,Oskot en ik :D - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu :D V- dagur , Edda ,Oskot en ik :D - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu

:D V- dagur , Edda ,Oskot en ik :D

Door: Lilja

Blijf op de hoogte en volg Lilja

12 April 2007 | IJsland, Reykjavik

Lieve voorjaarsgenieters,

Hoe is het daar in Nederland? Heerlijk weer, veel narcissen en krokusjes...en al veel zin in de zomer? Het is hier nu ongeveer 5 graden, en het regent. Maar het is wel heel erg lekker weer geweest hoor... afgelopen dagen. Met de pasen sneeuwde het. Heel bijzonder vond ik het, om dat mee te maken.
Alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, zeg! Het werk in het hotel is leuk, ik leer er erg veel van. Heb eerst in de bediening gewerkt, en werk nu in het schoonmaken van de kamers. Het is beiden leuk om te doen, en het eten in het hotel is heel goed! Ondanks dat ik minder geld verdien in het hotel dan in de visfabriek, is het leuker om te doen. Er zijn daar Canadezen en Fransen en Portugezen, de gasten in het hotel. Dus kon ik er weer eens een 'Bonjour' uitgooien en 'Bom dia' bij leren. Verder was het soms erg lastig om alles te onthouden en dingen in de computer te doen. Dus vroeg ik mensen de oren van het hoofd. Niet altijd even prettig voor ze, haha :D

Vrijdag 16 maart was er een toneelstuk in het hotel, gespeeld door 5 beroemde IJslandse VIP's...twee burgemeesters en drie actrices. Ze deden de 'Vagina Monologues', zoals ze in de VS heten...op V-DAY. Dat heet V-DAGUR in IJsland. Deze dag is ontstaan in 1996, Eve Ensler schreef en speelde deze monologen toen, met als doel sexueel misbruik en geweld tegen vrouwen en meisjes tegen te gaan. Hierna kwam er op veel plaatsen een V-DAY in de VS, met monologen over de vagina, en alles wat ermee te maken heeft. Het werd en wordt gespeeld op Hogescholen en Universiteiten op zo'n 1150 plaatsen in Amerika. En sinds vorig jaar ook in andere landen, dus ook in IJsland. Weer een geschiedenislesje gehad...bijzonder om zulke monologen te zien in een taal die je voor de helft begrijpt!

Op 21 maart ging ik naar Myvatn, een groot meer temidden van lavagesteenten, geisers, boorholen en warmwaterbronnen. Het meer heeft een oppervlakte van zo'n 37 vierkante kilometers. Het was 168 km met de bus van Egilsstadir richting Akueyri rijden. De Myvatnsveid...het hele gebied dat erbij hoort, is erg groot en was ijzig en wit. Het was rond de -2/3 graden en er stond een harde wind (20 m/sec), maar ik heb het halve meer rondgelopen, dat voor de helft bevroren was. Er was een vrolijk zonnetje, dus het zag er daar wel erg mooi uit.

Sorry, ik hoop dat jullie echt te laten zien op www.renewestenberg.nl/lilja, deze week!

Myvatn is een erg rijk gebied aan vogelsoorten, vissoorten en vegetatie. Door de harde wind blaast er nu erg veel vegetatie van de bergtoppen af, en door de wisselende temperaturen gaan bloemen en planten vaak dood. Dat is op dit moment een groot probleem daarzo. Het leek ook echt op een sneeuwwoestijn! Ik liep op een pad richting de krater Hverfjall, een 2700-2900 jaren oude krater van 140 meter diep en met een diameter van 1 km, en zag alleen soms de toppen van de bomen, wat betekende dat ik tot mijn knietjes of middel in de sneeuw zakte. De krater zelf was mooi om te zien maar spekglad om te beklimmen, dus gaf ik het halverwege maar op. Ben wel naar Dimmuborgir gegaan waar, naast een formatie op Mexico, de grootste lavaformaties op droog land te vinden zijn. Lava is echt zo licht en scherp tegelijkertijd. Een klein stukje vond ik los op de grond, dat heb ik meegenomen. Deze formaties zijn ontstaan na een uitbarsting in Ludentarborgir. Verder heb ik niet veel vogels gezien behalve wat eidereendjes. Het lijkt me erg leuk om in de zomer nog een keer terug te gaan om het verschil te zien. Verder ben ik als enigste de warme baden ingegaan, van 38 tot 42 graden heet. Buiten het water was het ijzig koud, en de golven waren hoog. Dus was er alleen een vreemde hollandse toerist daar in het water, haha. Jardbadsholar heten die warme baden. De Myvatn Nature Bath's worden gevormd door 100 graden heet water uit de boorholen. In zo'n bad ga je maar een keer!

Vrijdag ging ik weer terug om zaterdag weer te werken. Zaterdag 31 maart ging ik naar een concert in de kerk in Egilsstadir, van een mannenkoor. Ze zongen allerlei traditionele liedjes van IJsland. Leuk, zo'n stukje cultuur! Al was het saai en stijf, maar goed...ik vluchte daarna snel de pub in Fellabaer in! Niet veel beter...super dronken jonge en oudere mensen, de meeste zittend en drinkend. Maar toch erg gezellig geweest, en leuke nieuwe mensen ontmoet. Twee april ging ik op mijn 2 vrije dagen met Olla naar haar zomerhuisje in Heradsfloa, een fjord bij Egilsstadir. Was erg mooi weer...2 dagen zomerweer gewoon! 18 tot 20 graden...en een harde wind. Het zomerhuisje stond bovenop een van de bergen aan de rand van de fjord. Een mooie plek, en een lief huisje dat Oskot heet. Een 15 minuten lopen naar de boerderij in het dal waar zij 45 jaar gewoond heeft met haar man Alfred, die er 60 jaar gewoond heeft. Zo'n 100 schapen en 5 paarden en kippen hebben ze daar, op boerderij Unaos. Na een uur lopen was ik aan de zee, waar de golven enorm hoog en krachtig waren. Mooi om te zien! Zaterdag 7 april ging ik naar Nara, een vriendin uit Brazilie, die voor mij en Bryndis, een leuke collega, Braziliaans gekookt had. Het was erg lekker, en erg gezellig. Zij zette Foho, Salsa en Samba-muziek op, en danste erg goed!

Op paasmaandag ging ik naar een kerkkoortje luisteren en kijken in Hjaltastadir, waar Olla zong. Zij is echt ongelofelijk...80 jaar oud, en ontzettend vrolijk en actief! Mijn gebreide jurk is af, en zij heeft me geholpen hem af te maken, en hij is erg warm en IJslands en mooi geworden vind ik. Nu ben ik weer in Neskaupstadur om mensen op te zoeken hierzo, heb namelijk 3 dagen vrij.

:D 'Working nine to five'...it's an easy life :D

Kvedja, greetings, groetjes,

Lilja.


Dear spring-enjoyers,

How are you doing, mates? How is the weather over there? Is the sun shining, are there lovely flowers and did the spring begin? It's about five degrees over here now, and it's raining. With eastern there was snow, very special to me! But there are flowers over here as well, and I am still having a great time here.

The work in the hotel is nice, the people are friendly and the guests are from Canada, France and England, mostly. So I can practise al the languages again, yeey! :D Bonjour, senorita, would you like a bolla of kaffi?
On friday the 16th of march, there was a V-DAY in the hotel, some actrices from Iceland that were acting the Vagina Monologues. V-DAGUR it's called here in Iceland. Sounds familiar? These days were started by Eve Ensler in 1996, that writed and played those monologues at that time with the goal to stop sexual violence against women and girls. There was a V-DAY on a lot of places in America at that time, in university's and colleges especially. The monologues are still done at 1150 places in America, and nowadays also at other places in the world, just as here in Iceland. The monologues are about everything that has got something to do with vagina's. It was played by two important political women and three actrices from Iceland. It was nice to see it, and special because it was in Icelandic so I didn't understood everything they said.

On the 21th of march, I went to the Myvatn lake, which was halfly frozen and a very snowy area at that time. It was -2 degrees and there was a strong wind (20 m/sec). The wind blows all the vegetation on the top of the mountains of from it, that's a big problem on the moment. And by changing tempratures a lot of plants are dying. It really looked like a snowdesert. But a beautiful one, because there was a lovely sunshine out there. I was walking on a hikingpath to Hverfjall, a crater of 2700-2900 years old, and sometimes I only saw the top of the trees, which ment I was sinking to my knees or middle into the snow. A nice experience! The crater is about 140 meters deep and has a diameter of 1 km. The lake it's self is about 37 square kilometres in area, and has some 50 little islands in it. The maximume deepth is around 4 meters, and the lake has a big variety to nature. There are a lot of birds, like the barrow's goldeneye and there are a lot of fishes and plants over there. The landscape is unique because of the volcanic activity there through the ages. It was a 168 km driving to the North, on the way to Akueyri. I also went to Dimmuborgir, a lava formation, a pool of lava, 2 km in diameter formed there during an eruption in Ludentarborgir. Except for some formations on the coast of Mexico there is no other formation on dry land as this. I also went into the Myvatn geothermical nature baths. That's really great! Some 38 til 42 degrees, the water is heatened by boreholes that are 100 degrees. You can only go once into these baths! So I refused :P Jardbadsholar, they're called. It was very nice to go in there, and I was the only tourist at that time. Haha, I think it's nice to go back there in the summer.

At friday I went back to work again on saturday. On saturday the 31th of march I went to a concert in the church of Egilsstadir, an ensemble of old man was singing old Icelandic songs. It was very nice to see and hear, but a little bit boring though...so I went to the pub in Fellabaer afther that. Wasn't much better...full of drunken people between the 18 and 50 years old, but it was a nice evening. I met some nice people! The second of april I went to a summerhouses of Olla, the old lady *80 years* that rents me the room. It was really great! It was in Heradsfloa, a fjord nearby Egilsstadir, where she used to live in a farm called Unaos. She lived there for 45 years, her husband for 60 years! That's a long time...but it's a very beautiful place, one hour walking to the sea. There were very big waves because the wind was pretty Icelandic again :D They've got some 100 sheep and 5 horses on the farm, next to some chickens. At saturday the 7th of april I went to Nara, a friend that's form Brasil. She cooked a very nice Brasilian meal for me and Bryndis, a very nice and friendly collegue. It was a great meal and after it she put some traditional music on, and was trying to teach me the foho, samba and salsa. Really beautiful and difficult dances! On the easternmonday, I went to a very little church in Hjaltastadir where Olla was singing in a church ensemble. She is really unbelievable...she's so active and happy, that's really great!

I finished my nitted dress, it's really warm, Icelandic and beautiful I think! Olla helped me to finish it. Now I am in Neskaupstadur again, to meet some people over here, because I am 2 days free again. There are 8 days in a month free.

:D 'Working nine to five'...it's an easy life :D

Kvedja, groetjes, greetings,

Lilja.

  • 13 April 2007 - 07:48

    Tamaar:

    Heej lief rechterhersenhelft maatje,

    Leuk weer iets van je te horen. Hier is het inmiddels echt lekker lenteweer. Gisteren was het heerlijk warm en ben ik heel veel buiten geweest. (mmm)
    Ik heb zelf ook wat frans geoefend. Mijn franse schoolvriend Daniel heeft een franse vriend over de vloer, dus ik heb gisteren was tegen hem aan lopen lallenbrallen, hihi.
    Vandaag gaan we met zn allen barbequen.

    Dat baantje in het hotel klinkt wel als een hele verbetering! In een hotel werken lijkt me wel leuk, zeker in vergelijking met stinkende bevroren visjes.

    Nu ga ik weer verder met schilderen. Ik stuur je binnenkort nog een mailtje.

    Veel plezier daar in het verre koude IJslan.

    Kvedja,
    Tamara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Mijn eerste reis

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt...

En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D)

Heel veel liefs en een berenknuffel van mij...

Lilja.

Hello everyone! (This is the English version :P)

How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes...

And maybe I will see you later!

Lots of love and a bearhug from me...

Lilja.

Recente Reisverslagen:

22 September 2007

Where the *&$*?@*&!@$(^%?????

23 Augustus 2007

Het nieuwe avontuur: studeren!!!

23 Augustus 2007

Home again...

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond
Lilja

Hallo allemaal! Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt... En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D) Heel veel liefs en een berenknuffel van mij... Lilja. Hello everyone! (This is the English version :P) How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes... And maybe I will see you later! Lots of love and a bearhug from me... Lilja.

Actief sinds 21 Aug. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 26978

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2006 - 28 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: