Once upon a time... - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu Once upon a time... - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lilja Perdijk - WaarBenJij.nu

Once upon a time...

Door: Lilja

Blijf op de hoogte en volg Lilja

28 Mei 2007 | IJsland, Reykjavik

Er was eens...

Een jonge vrouw, één huis en een grote verlaten fjord, die de naam Vidfjörður had. Door deze fjord liep de weg van Neskaupstadur naar Eskifjordur en andersom...een waarover medig mens en paard zijn weg volgde. Zo ontmoette haar ogen op een dag de zijne. Ze deed de was in een beekje naast het huis, en hij kwam op zijn paard voorbij. Dus natuurlijk sleurde hij haar mee, deze stoere Viking, om met haar een Víking in de bergen te drinken. En zo kwam het dat ze 4 kinderen hadden... en de jongste, Toti, is de vriend van Skúli, die na de dood van zijn ouders het huis beheert. Hij woont in Neskaupstaður en gebruikt het huis als zomerhuis voor zijn familie en Skúli´s familie.
We gingen er van 13 tot en met 15 april heen om allerlei werk in en buiten het huis te doen.
Ze hebben een eidereendendonsgroep, Hnoðri-group, haha. Ze vezamelen de dons, het brengt veel geld op aangezien het zo warm en licht is. Het wordt gebruikt in kussens en dekbedden. We hebben een electrisch hek opgezet tegen poolvossen, om de vogels te beschermen. Verder was het koud weer, en het regende. Maar een ontzettend mooie plek, waar op dit moment (28 mei) zo'n 170 vogels broedden in het zonnetje.
Zondag op de terugweg was ik de captain Jack Sparrow, wat heel wat zeeziekte veroorzaakte, haha!

Na weer een weekje werken, sporten *Jiu Jitsu...over de grond rol-vechtsport:P* en Harry Potter 5 lezen, was ik weer 2 dagen vrij. In deze twee dagen dacht ik dat het wel leuk zou zijn naar Vopnafjordur te gaan fietsen omdat het zulk mooi weer was. Na 25 km gefietst te hebben kwam ik erachter dat het nog 69 km verder was. En dat ik in Hellisandur over een oude malarveginn *slecht grindpad* heen moest. Dus ging ik naar de Bruarasskoli, een basisschool voor boerenkindertjes daarzo. Ik dronk wat water en kwam in gesprek met Ingibjorg, een 61-jarige boerin uit die omgeving. Ze zei dat ik welkom was om naar haar toe te komen en te helpen in de Saudburdin...het lammeren. Dus deed ik dat, en zij bracht me s'avonds naar Vopnafjordur, de berg over. Ik was blij dat ik dat grindpad niet over hoefde te fietsen! Echt bijzonder om 350 schapen bij elkaar te drijven en een kind te helpen met haar lammetjes. 'Kind' is het woord voor schaap in het IJslands. Het is gewoon het echte leven, en de beste fitness om te mesten in de stallen :D

Ik logeerde bij een nichtje van Olla en fietste de volgende dag weer terug naar Egilsstadir. Het was toen heerlijk weer en ik had de hele dag de tijd, dus dat was echt super!

Op 10 mei ging ik weer naar Hrafnarbjorg om daar te helpen op de boerderie. En de 18e mei ging ik naar Bryndis, een collega, die ook een boerderij heeft daar 5 km verderop. s' Nachts hielp ik in de stallen, en het was gewoon licht buiten. Het blijft hier nu natuurlijk altijd licht in de zomer. Ik werd gewoon niet moe, aangezien de lucht zo mooi roze/blauw was en het als overdag voelde. Bryndis werkt ook in het hotel en heeft 6 kinderen, waarvan er 4 nog thuis wonen. Veel te doen dus, met daarnaast nog eens zo'n 350 schapen. En haar man kent bijna alle namen! :S

Goede morgen, Rolli, Rora, Tingo, Fram, AmaGama, Troll, Aftur, Svarta, Mehro...

Verder heb ik erg veel gewerkt de laatste week, de grote groepsreizen zijn duidelijk begonnen. Oad was met een reisgroep uit Nederland. Was leuk om hen te bedienen! En laatste zaterdag ging k uit met een vriendin, wat ook erg gezellig was.

Ik heb heel veel zin in de zomer!!! Ga naar Roskilde van 29 juni tot en met 10 juli *4 dagen langer dan het rockfestival*, en daarna zomervakantie met Bas, Olaf, Bryndis en Wilg! :D

Lieve allemaal,

Geniet van het zonnetje en vergeet niet aan mij te denken als je een ijsje eet, haha! Succes met examens en het einde van het schooljaar. En de rest natuurlijk.

Lilja

PS: De foto's (een heleboel, heb nog niet geselecteerd of weggegooid!) staan nu echt op de site, foto's tot en met 15 april. Dus, op naar: www.renewestenberg.nl/lilja


Once upon a time...

There was a message from me. It's allive! I'm sorry, it's such a long time since I wrote something! I have been in Vidfjordur from te 13th til the 15th of april. Toti, a friend of Skuli, owns the house. He used to live there with is mother and sisters til he was 6 years old. Then they moved to Neskaupstadur and he and Skuli are using the house as a summerhouse for their family. They always call it 'the paradise'. And it is...because it's a beautiful fjord, and their house (the only one in the fjord) has 12 rooms. They are collecting eydardone...of the eadar duck. It's very warm and light, so it's very wanted for quilts and pillows. We put up a fence against foxes, so they can't come at the nesting places. It was cold and rainy up there, but we had a lot of fun. It's a beautiful place! I was playing captain Jack Sparrow back to Neskaupstadur, so the others became pretty seasick :P

After one week of working, sporting *Jiu Jitsu- a fight-sport from Brasil* and reading Harry Potter and the Half-Blood Prince, I was 2 days off again. So I went to cycle to Vopnafjordur, of which I though it wouldn't be that far away. After 25 km I found out is was only 69 km's further. There was an old road over the mountain Hellisandur that I should have to take then. So I went to the Primary School for the farmers' kids, and went to talk with Ingibjorg, a teacher over there. Sche told me I could come over and help her with the sheep. So I did, and it was great to work there and do the farmersjob. She brought me to Vopnafjordur after dinner. I stayed with the cousin of Olla in Vopnafjordur, and the next day I cycled back some 83 km's. But it was lovely weather, so it was great!

Last tuesday I went to help Ingibjorg and Jonas on Hrafnarbjorg, which was nice to do again. It was a beautiful day, and after that I went to work in the hotel again. I'm sometimes working in the restaurant and I'm sometimes just cleaning the rooms. I like both things actually. There are big travelgroups coming these days, and once one from Holland. Which was nice of course!

On friday I went to cycle to Bryndis, who is a friend of mine who also has some 350 sheep. They started to get lambs now, so then there's a lot to do. Feed the sheep, clean their sleeping places and sometimes of course...helping them to get their little meeeheeh's. So, a nice experience to be a sheep-nurse for them and their lambs. :P :D Bryndis has 6 children, and 4 of them are still living home. So there's a lot to do over there! It was light the whole night, and there were nice pink and blue clouds covering the midnightsun. I just can't get tired in a place like that, it was very beautiful!
On sunday I went to Hrafnarbjorg, and the next day I went to work again.

Last saturday I went to a party with a friend of mine and had a great time! I am really looking forward to the summer! I am going to Roskilde, to the rockfestival in Denmark from the 29th to the 10th of july. Then I'm coming back to Iceland to travel around with my father, brother, my sister and her boyfriend. :D

Dear everyone that reads this,

Good luck with everyting, with the last essays and the final things of school and with everything else of course! Enjoy the summer!

Lilja

By the way: My pictures are really on the website now (warning: there are lots of them, I haven't selected anything yet, neither thrown away). So...go to:
www.renewestenberg.nl/lilja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Mijn eerste reis

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt...

En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D)

Heel veel liefs en een berenknuffel van mij...

Lilja.

Hello everyone! (This is the English version :P)

How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes...

And maybe I will see you later!

Lots of love and a bearhug from me...

Lilja.

Recente Reisverslagen:

22 September 2007

Where the *&$*?@*&!@$(^%?????

23 Augustus 2007

Het nieuwe avontuur: studeren!!!

23 Augustus 2007

Home again...

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond

14 Juli 2007

Roskilde en IJsland rond
Lilja

Hallo allemaal! Hoe gaat het met jullie? Met mij goed! Over een paar dagen vertrek ik naar IJsland... ik vertrek op zaterdag 26 augustus, en ben op maandagochtend heel vroeg, op 28 augustus in IJsland. Over een paar dagen zul je mijn avonturen in IJsland kunnen bekijken op deze website! Maar nu laat ik eerst mijn vakantiebelevingen in Kuterevo zien, over het vrijwilligersproject waar ik in Kroatie aan mee heb gewerkt. Je kunt hier tot en met 26 augustus, en daarna misschien ook nog wel, het verhaal lezen over Kroatie en de foto\'s bekijken. Het was daar echt geweldig! Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad: leuke beren, leuke mensen en een hele mooie natuur! Bedankt, Nederlandse vrijwilligersmaatjes van het internationale werkkamp! En de anderen natuurlijk!!!! Fijne vakantie voor zo lang het nog duurt... En misschien tot later! (zou leuk zijn natuurlijk! :D) Heel veel liefs en een berenknuffel van mij... Lilja. Hello everyone! (This is the English version :P) How are you? I am fine! I will go to Iceland within a few days... I will leave on saturday the 26th of August. And I will be in Iceland on the 28th of August... about a few days you can check my adventures at this website! But for now: the story about Kuterevo, about the volunteersproject in Croatia that I\'ve done. Till the 26th of August, and maybe after that,you can read my story about Croatia and see the pictures. I really had a great time over there! Thank you for that, volunteers of the international workcamp! And the others, of course!!! Have a nice holiday for how long it takes... And maybe I will see you later! Lots of love and a bearhug from me... Lilja.

Actief sinds 21 Aug. 2006
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 26978

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2006 - 28 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: